Jednání v krizových situacích

Předmětem nabízených služeb je vzdělávací program, který vybočuje z oblastí běžné "asertivní" komunikace. Kurz je určen pro zájemce, kteří již přišli, nebo mohou přijít do kontaktu s konfliktní-problémovou osobou, nebo osobami (opilý, drogově závislý, agresivní, s poruchou osobností apod.) v rámci svého povolání. Kurz je vhodný i pro účely v běžném osobním životě.
Tento interaktivní seminář je složen ze třech stěžejních oblastí. Jednotlivé oblasti jdou objednat i zvlášť. Přičemž největší efektivitu mají jako jeden celek. Většinou se jedná o jednodenní interaktivní seminář se 4-7mi modelovými situacemi na míru dle aktuálních potřeb klienta).
První oblast "LEGISLATIVNĚ - PRÁVNÍ" se zaměřuje na právní rámec ČR (Trestní a Občanský zákoník, jak správně číst a porozumět znění jednotlivých paragrafů: Nutná obrana, Krajní nouze, Zadržení osoby, Svépomoc, Neposkytnutí první pomoci apod.), dále pak postupy a doporučení jak správně vypovídat a kdy "v jakou chvíli" před policií a u soudu, aby si člověk svou špatně formulovanou výpovědí více situaci nezkomplikoval. Gradace konfliktu, prevence a preventivní opatření v závislosti na prostředí a pachateli (v případě zájmu i sebeobrana) apod..
Druhá oblast "KOMUNIKAČNĚ - PSYCHOLOGICKÁ" se zaměřením na komunikaci (verbální a nonverbální) v krizových situacích, důraz bude kladen na setkání s agresivním jedincem nebo skupinou, opilou osobou, apod.. Účastníci kurzu se naučí identifikovat agresivní chování, rozpoznat příčiny agresivity, její formy. Dále pak jak zvládnout vypjatou situaci profesně a správně bez osobní úhony. Součástí kurzu bude i část věnovaná stresu (fáze stresu, jak stresům čelit). Také se frekventanti seznámí s oblastí vnímání (chyby ve vnímání, neuro-lingvistické programování aj.). Podstata, významy rolí a analýza rolí, strategie a taktika s náročnými osobami, obranné mechanismy techniky zvládání agrese ve skupině, testy, cvičení, názorné ukázky apod.).
Třetí a stěžejní složkou kurzu budou praktické nácviky (modelové situace, které budou upřesněny se zadavatelem), výše popsaného, včetně slovního výkladu s odkazy na právní rámec.
Obsah tréninkového semináře
1. Úvod
- představení
- seznámení s obsahem
- cíl kurzu
- analýza potřeb dané skupiny
2. Právo a krizové situace
- nutná obrana
- vybočení z nutné obrany
- krajní nouze
- zadržení osoby
- svépomoc
3. Komunikace
- verbální
- nonverbální
- vnímání a sociální percepce
- neurolingvistické klíče
- osobnostní typologie
- komunikační strategie a taktiky
4. Agrese a agresivita
- co je to agresivita
- typy agresivity
- příčiny agresivního chování
- skupinová agrese (role ve skupině a jak s nimi jednat)
Modelová situace č.1.: Agresivní (vulgární) osoba
Modelová situace č.2.: Skupina agresivních osob (skupinová agrese)
5. Stres
- fáze stresu
- typy stresu
- obranné mechanizmy
- analýza aktuální situace a práce se stresem (cvičení)
Modelová situace č.3.: Nadřazená – byrokratická osoba (Všeználek).
5. Poruchy osobnosti a jejich projevy
- definice psychopatie a její ovlivnění na chování jedince ve společnosti
- typy poruch osobností a komunikace s nimi
6. Zásady bezpečného chování
- činnost v rizikových situacích
- preventivní opatření
Modelová situace č.4.: Opilá osoba (agresivní nebo příliš kamarádský - vlezlý člověk)
7. Gradace konfliktu
- nejčastější zbraně použité v konfliktech
- součinnost se záchrannými a bezpečnostními orgány
8. Diskuze, závěr
Primární výstupy tréninku:
· Rozpoznávání problémových osob (skupinou osob) v krizových situacích.
· Osvojení si postupů účinného jednání s konfliktní osobou v krizové situaci.
· Znalost způsobu řešení zátěžových situací.
· Praktický nácvik s technikami a obranou v obtížných situacích.
· Posílení vlastního sebevědomí a motivace s využitím osvojených dovedností v praxi.
· Uvědomění si postupů v nestandardní situaci s agresivní osobou.
· Osvojení a prohloubení znalostí a dovedností komunikačních technik a přístupů.
· Znalost komunikačních a bezpečnostních situací a jejich využití při efektivní pracovní činnosti.
· Zvládání stresu, osvojení znalostí, jak stresům čelit aj.